13 obiective de bifat in New York

Doar 13 deocamdata, ca sa fie cu noroc 🙂

1. Times Square si imprejurimi
Cea mai populara “piata” din New York, dar nu stiu exact din ce motiv. Se afla pe Broadway, un bulevard care traverseaza insula de la Sud la Nord si pe care daca l-ai strabate cap-coada, ai putea spune ca ai facut inconjurul lumii. In Times Square se intalnesc new-yorkezii pentru a sarbatori anul nou. In imaginea de mai jos ai bila care coboara numarand ultimele secunde. Aici se afla renumitele teatre care reprezinta visul oricarui actor si binecunoscutele panouri publicitare luminoase. Desi este o piata mica, este cea mai aglomerata dintre toate, turistii fiind atrasi de faima si renumele ei. Insa de cativa ani apar recomandari cum ca este mai bine sa o eviti si eu sunt de acord. Cele mai ciudate manifestari ale frustrarilor le-am vazut aici.

2. World Trade Center Memorial
Era unul din obiectivele pe care chiar imi propusesem sa nu le vad. Eu as fi vrut sa vad Turnurile Gemene in picioare, nu sa imi aduc aminte de toata tragedia care s-a intamplat aici si semnificatia pe care au primit-o dupa 11 septembrie 2011.
Ei bine… la locul cu pricina am ajuns chiar in prima zi de luat la puricat Manhattan-ul. Si, ca de obicei cand NU imi propun ceva, a fost singurul loc care m-a impresionat cu adevarat. Pe bune, am simtit ca ma copleseste toata incarcatura simbolica pe care o au cele doua monumente.

Eu am interpretat asa: au fost doua simboluri ale New York-ului, s-au prabusit, durerea este atat de mare incat sapam zeci de metri adancime in pamant, si in mijlocul patratului mai sapam o adancitura al carei capat nu se vede. Cam atat de tare ne doare. Lacrimile noastre curg si vor curge neincetat in cascade care ajung pana in acel fund nevazut al pamantului. Totul e negru si gri, de o tristete decente care te face sa taci. Nu prea ai ce sa spui cand ajungi la World Trade Center Memorial. Acum, alaturi s-a inaltat ONE WORLD TRADE CENTER, ca sa fie clar ca viata merge mai departe.

3. Wall Street
Acele ziduri in spatele carora se hotaraste soarta financiara a lumii. Zona merita, cu siguranta, vizitata. Multe cladiri “pietroase” dar impunatoare, inghesuite unele in altele. Stradute inguste si intortocheate. Semnificatia fiecarei cladiri in parte poate fi inteleasa probabil numai cu ajutorul unui ghid. Noi nu am avut asa ceva, dar ne-am orientat destul de bine si fara. Daca ai o harta buna, vei gasi cu usurinta zona in partea de Sud a Manhattan-ului. Noi am ajuns mergand pe jos de la World trade Center Memorial.

4. The Charging Bull
Daca ajungi in zona Wall Street, te va cuprinde brusc nevoia arzatoare de a atinge cele doua bijuterii ale taurului care a transformat candva un stock brocker in milionar. Din acest motiv, vei vedea doua cozi ce inconjoara faimosul taur. Unii isi fac poza cu el din fata, iar altii stau la coada pentru a se baga intre picioarele taurului. In functie de planurile tale de viitor, alegi coada care ti se potriveste. E greu de gasit taurul asta, dar fii fara grija, se afla in mijlocul unei intersectii, in apropierea muzeului Amerindienilor.

5. Battery Park
Dupa ce parasesti zona Wall Street, treci de muzeum Indienilor Americani si ajungi in Battery Park. Acesta este punctul de plecare al vaporaselor care fac curse pana la Statuia Libertatii si inapoi. Costurile unei astfel de croaziere variaza in functie de sezon si de companie, probabil este mai simplu sa iti iei bilete de la fata locului ca sa nu ai probleme la identificarea vasului, insa cozile sunt enorme chiar si in afara sezonului. Personal m-am multumit sa admir faimoasa statuie de la distanta sau din aer. Nu am vizitat-o intrucat mi s-a spus ca nu prea merita. Unii spun insa ca muzeul emigrarii, care se afla tot pe Ellis Island, merita vizitat. Cum America este toata, chiar si in ziua de azi, un muzeu al emigrarii, nu am tinut neaparat sa aflu cum ajungeau vapoarele de emigranti pe vremuri.

6. Central Station
Sincer nu mai stiu de unde am aflat de Central Station, din ceva filme probabil sau dintr-o viata anterioara. Ceasul din centru ma fascina si imi doream foarte mult sa il vad. Rezulta ca aceasta gara este o bijuterie. Nu doar ca pare micuta si extrem de eleganta, fiind recent restaurata si readusa la forma originala, dar are si o atmosfera calda si primitoare. Noi ne-am multumit sa intram putin in sala principala, dar daca ai mai mult timp la dispozitie, te poti plimba putin prin ea insotit de un ghid audio si poti explora muzeul si galeriile subterane.

7. Flatiron Building
O alta cladire pe care o iubeam in secret, fara sa stiu de unde. Este atat de finuta, de frumoasa, de eleganta… Vazuta de sus probabil arata ca o felie de tort, daca o privesti dintr-o parte pare a fi un biscuite… ce sa mai… mie imi vine sa o mananc.

8. New York Public Library
Hmmm… nu zic nimic de muzee dar recomand sa intri la Biblioteca Publica? Cine ti-ar recomanda sa intri in Biblioteca Centrala din Bucuresti? Poate tot eu 🙂
Ideea este ca are un stil de-a dreptul fermecator. Are o caldura si o eleganta care iti amintesc de Castelul Peles. Poti intra gratuit sa te plimbi pe holuri si chiar poti trage cu ochiul in cateva sali de lectura, dar esti rugat sa pastrezi linistea. Asa, ca informatie aruncata pe aici, acest interior apare si in Sex and the City, ca fiind locul in care trebuia sa aiba loc nunta lui Carrie :P.

9. China Town
Tot de prin filme, evident, am auzit de acest China Town. De pe net am aflat ca aici se poate face shopping-ul de souveniruri, fiind atat de ieftine incat le cari cu sacul si dai 4$. Pana la urma… singurul motiv pentru care merita intr-adevar sa vizitezi cartierul este mancarea. La un oarecare restaurant am mancat cea mai buna mancare chinezeasca din viata mea si am vazut si singurul chinez cu fata de chinez autentic. Chiar arata altfel decat turistii chinezi cu care suntem noi obisnuiti :). Partea cu souvenirurile e cam teapa, scapi chiar cu marfa proasta si deloc ieftina.

10. The High Line
Foarte multa lume recomanda vizitarea acestui proiect, probabil datorita istoriei pe care o are si a ideii stralucite prin care o fosta cale ferata care servea la transportul marfurilor a fost adusa la viata si transformata intr-un foarte interesant parc.

The High Line isi are inceputurile in 1929, cand oficialitatile au hotarat sa desfiinteze liniile de tren stradale, care incurcau traficul si provocau accidente inca din 1840 si sa le ridice la o inaltime de 9 metri deasupra nivelului strazilor.  (Pana in acel moment trenurile erau precedate de agenti calare care anuntau trecatorii de venirea trenului). Incepand cu anii 1960, odata cu dezvoltarea infrastructurii in restul tarii si cu dezvoltarea transportului rutier, traficul pe The High Line a inceput sa scada considerabil. Pana in 1990 o mare parte din linia suspendata a fost demolata, iar intre 2009 si 2014, intregul parcurs al caii ferate a fost transformat intr-un minunat parc ce leaga trei cartiere: Meatpacking District, West Chelsea si Hudson Yards.

11. Promenada din Brooklyn
Un loc recomandat pentru a admira panorama asupra Manhattan-ului, gratuit. Ajungi acolo traversand podul Brooklyn pe jos sau cu o bicicleta inchiriata sau cu metroul. Noi am fi vrut sa exploram putin si acest cartier, care in ultimii ani se reorienteaza de la getto inspre a deveni noul Manhattan. Cu toata dorinta noastra, nu am putut, pentru ca nu il aveam pe harta. Dar am petrecut o dupa-amiaza pe aceasta promenada, pentru a admira focurile de artificii de 4 iulie. Nu am stiut unde sa ne asezam exact, era deja multa lume cand am ajuns noi si am preferat sa stam pe aceasta mica bucatica ce se afla intre Brooklyn Bridge si Manhattan Bridge. Ca idee, in caz ca te prinde 4 iulie in America, nu-ti face asteptari prea mari. Ce-i drept noi nu am vazut artificiile, pentru ca s-au tras de pe partea cealalta a podului, dar eu ma asteptam ca tot raul va lua foc. N-a fost asa. Cat am reusit totusi sa vedem, nu parea a fi mai mult decat ce avem noi la un concert obisnuit in Piata Constitutiei.  Nici prin oras nu mai e cum era odata. Nu am gasit sa cumparam chestii dragute cu steagul Americii, nu s-au facut petreceri speciale sau alte activitati. New York-ezii au cam fugit din oras si l-au lasat pe mana turistilor sau a celor care nu au case in New Hampton. Cu toate acestea, am stat o dupa-amiaza intreaga pe iarba si am vazut familii frumoase care au mancat si au baut din lazile frigorifice, in liniste si pace. De asemenea, am vazut ca este posibil sa se faca o coada de 50m la buda, la care toata lumea astepta linistita timp de cel putin o ora, fara ca cineva sa isi permita sub orice pretext sa sara peste rand.

12. O plimbare la Ocean merita orice efort
Ca si plimbarea cu elicopterul, in sufletul meu se auzea soptit dorinta de a vedea Oceanul. Oricare dintre ele. Cu ocazia vizitei la New York, nu puteam rata sa ii simt mirosul si sa il vad. Nu este tocmai simplu sa afli cum faci sa ajungi acolo (da, este tot in New York, dar denumirea de Long Island acopera o zona uriasa). New York-ul are foarte multe plaje, nu toate la Ocean. Unele sunt speciale pentru surferi, altele pentru distractie, vreo doua sunt pustii. Eu decisesem ca ar fi frumos la Long Beach. Dar despre asta iti spun aici.

13. Milionarii din Queens
Dupa cum spuneam, e mult spus “am vizitat New York-ul”. Mai corect ar fi “Am vizitat Manhattan-ul”. Am pus piciorul si in Brooklyn un pic si un pic in Queens, pentru ca aici am stat. Neavand harta pentru ele, ai nevoie de un rezident sa ti le arate. Merita sa te plimbi un pic, chiar daca opinia generala este ca nu sunt sigure sau ca nu ai ce vedea.